donderdag 6 december 2007

schokken om te leven

dinsdag heb ik , als chinese vrijwilliger,een cursus gevolgd van de ERC (European Resurrection Council) om de basistechnieken van het reanimeren nog eens op te frissen en om te leren werken met een AED-toestel (defibrillator). Ik was er echt niet op gebrand en zat vol vooroordelen ( ik ben toch geen dokter? eenieder mag dat toch zo maar niet gebruiken? dat kan toch niet legaal zijn?) Ik moet eerlijk toegeven dat er aan het einde van de dag niets meer overbleef van mijn argumenten. De lesgevers gaven duidelijk en heel deskundig uitleg, de praktijkoefeningen maakten de meest wijfelende kandidaten (zoals ik) zelfzeker en alle vragen werden bevredigend beantwoord.Onbekend is onbemind, dus maak ik hier een beetje reclame voor het geheel. Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen over de basiskennis zouden beschikken om iemand te reanimeren in de eerste (heel cruciale) minuten en dit tot de aankomst van de hulpdiensten. Het AED-toestel duikt al op verscheidene openbare plaatsen op (cinemazalen, zwembaden, e.d.). Een enorm voordeel is ook dat het principieel in vele Europese landen hetzelfde is. Dus een Zwitser kan het hier gebruiken en een Belg kan het ook in Spanje bedienen. Engeland is haantje-de-voorste, daar wordt het toestel verplicht bij het openen van een horeca-zaak. Hopelijk komen we in de toekomst tot een maatschappij waar deze kennis even geïntegreerd is bij iedere burger als het bellen van het noodnummer. Ik ben ervan overtuigd dat vele levens erdoor gered kunnen worden. Zonder twijfel de zinvolste cursus die ik in jaren gevolgd heb.

2 opmerkingen:

dP zei

Fijn! Mij zou 't bijvoorbeeld geruststellen om zo'n dingen te kennen en te weten.
Zou het misschien niet verplicht moeten worden onderwezen in het middelbaar onderwijs? Of mag zo'n toestel niet bediend worden door een minderjarige?

Anoniem zei

Het toestel mag door iedereen gebruikt worden, dus ook door jongeren, het is bovendien heel gebruiksvriendelijk ontworpen.
Je kan er meer over vinden via deze link
http://www.aed-defibrillator.be/